Veel briljante ideeën blinken uit in eenvoud en roepen de vraag op: waarom bestaat dit niet al lang?
In deze rubriek portretteren wij start-ups en hun geniale hersenspinsels. Hoe kwamen ze tot dit plan en wat was er nodig om het te realiseren?
Simpel menu maakt hippe smartphone toegankelijk voor senioren
De smartphone is hét communicatiemiddel van deze eeuw, ook voor ouderen. Maar de wens voor een goede en vlotte telefoon gaat niet altijd samen met het gebrek aan technische kennis.
Techniek is leuk als je er mee kan omgaan. De eindeloze functies van een smartphone zijn handig, als je weet hoe het werkt. Is dat niet het geval, kan dat frustrerend zijn en een drempel om een smartphone aan te schaffen. En zonder dit moderne communicatiemiddelen is het contact met de buitenwereld ineens een stuk beperkter.
Voor deze doelgroep, mensen die wel een vlotte smartphone willen maar geen ingewikkelde poespas, heeft het Haagse bedrijf Benmedia Group BV de SeniorenTAB bedacht. De beste smartphones (en tablets), maar dan met een sterk vereenvoudigde navigatie en grotere iconen. Het nieuwste model is de SeniorenTAB SF3, een hippe, inklapbare telefoon gebaseerd op de Samsung Galaxy Z Flip 3. ,,Voor de zestigplusser die het neusje van de zalm wil, zonder al te veel poespas. De SF3 is hiermee de meest luxe smartphone voor iedereen die grote iconen en een versimpeld menu als pluspunt ziet”, legt Paul Ballieux van het bedrijf uit.
Navigeren door de telefoon is zo simpel mogelijk gemaakt. Swipen hoeft niet meer, met grote pijlen kun je door de menuschermen bladeren waar alle bij ouderen populaire apps op staan. In totaal staan er 30 apps op, zegt Ballieux. ,,Denk daarbij aan apps waarmee je televisie kunt kijken, nieuws, beeldbellen, het weer, een rekenmachine en online bankieren. Daarnaast bestaat er de optie om zeven apps zelf toe te voegen, bijvoorbeeld je favoriete spelletjes. We hebben bewust gekozen dit te beperken zodat het enigszins overzichtelijk blijft.”
De SeniorenTAB handleiding wordt op papier meegeleverd op A4 formaat, waarin alle functies uitgebreid en met voorbeeldafbeeldingen staan beschreven. Het is een heus boekwerk van 40 pagina’s. ,,Hoe beter je dingen uitlegt, hoe minder paniek er ontstaat en dat willen we zo veel mogelijk voorkomen”, zegt Ballieux. ,,De medewerkers van onze telefonische helpdesk nemen geduldig de tijd om uitleg te geven als er wel nog vragen zijn. We zien dat kinderen vaak onze producten voor hun ouders kopen. Het kan helpen dat zij erbij zijn bij de voorinstallatie.”
CEO van SeniorenTAB Peter Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen met de introductie van de luxe seniorenmobiel.,,We zien steeds vaker dat mensen boven de 60 geen behoefte meer hebben aan al die ingewikkelde nieuwe opties op hun luxe smartphone. Ze willen een geweldige telefoon, maar met eenvoudige bediening. Daarom bieden we versimpelde navigatie, grote tekst, duidelijke iconen en geven we veel meer uitleg hoe het toestel werkt. Traditionele smartphones voor senioren waren altijd basale toestellen met een oubollig imago. Met de komst van de SeniorenTAB SF3 laten we zien dat ouderen net zo modebewust zijn gebleven als toen ze jong waren. De wensen van zestigplussers zijn alleen anders dan bij jonge mensen, daar luisteren we goed naar.”
Dat blijkt ook uit onderzoek onder SeniorenTAB-klanten, in samenwerking met de Haagse Hogeschool, over hoe zestigplussers smartphones gebruiken. ,,Uit de eerste resultaten komt naar voren dat de aanschaf van een mobiele telefoon vaak is gedaan om mee te blijven doen in de steeds verder digitaliserende maatschappij”, zegt Verstappen. ,,Deze zestigplussers willen met hun smartphone laten zien dat ze nog steeds actueel zijn en ertoe doen. Dat bij de tijd zijn geldt ook voor de uitstraling van hun smartphone. Ze willen geen stereotype seniorenmobieltje, maar echte Samsung telefoons net als hun (klein)kinderen. Die sterke merkvoorkeur en de wens om actueel te blijven is voor SeniorenTAB de reden om het assortiment uit te breiden met een high end toestel. Voor de Samsung Flip is gekozen omdat het uniek vormgegeven toestel in half uitgeklapte stand extra geschikt is voor videobellen.”
De SeniorenTAB-telefoons worden zonder abonnement geleverd, volgens Verstappen omdat feitelijk alles via wifi gebeurt. Mocht het nodig zijn, kan er natuurlijk altijd een prepaid abonnement worden afgesloten. ,,De gemiddelde leeftijd van onze klanten is ongeveer rond de 70. Maar onze oudste gebruiker is 102. Hoe leuk is dat? Wat we ook steeds meer zien, is dat ook niet-senioren interesse tonen in onze smartphones. Ook mensen die de 50 nog niet gepasseerd zijn, hebben soms moeite met menu’s en de steeds maar ingewikkeldere techniek. Speciaal voor die groep komen we volgend jaar ook met een nieuwe naam: de EasyTAB. Als veertig- of vijftigplusser ben je natuurlijk nog geen senior en wil je misschien ook niet zo genoemd worden. Het verschil tussen de EasyTAB en SeniorenTAB is onder meer dat bij de eerste het menu wel gewoon aan te passen is. Dus dat je apps kan neerzetten waar je wil. Bij senioren levert dat nog wel eens verwarring op, bij deze jongere doelgroep veel minder.”
Waar Ballieux vooral verantwoordelijk is voor de commerciële kant, hamert CEO Verstappen op het sociale aspect. Dat botst wel eens, volgens Verstappen. ,,Natuurlijk moeten we geld verdienen, er werken 10 mensen voor dit bedrijf die allemaal salaris krijgen. Maar mij gaat het toch ook vooral om die ouderen. Wij willen ze zo goed mogelijk helpen om mee te komen in deze digitale wereld. Elke oudere die dankzij onze producten die connectie kan maken, is een overwinning voor ons. Het is en blijft een hele dankbare taak. We kennen al onze klanten dan ook persoonlijk.”
Dit artikel werd geschreven in opdracht van het AD door Till Behne, de foto’s bij het oorspronkelijke artikel zijn van Nico Schouten. Publicatie is afgestemd met de auteur.